Naast de waarneming van de zwangerschapsverlof bestond er bij Handicare de behoefte aan meer effectieve Salesmanagement, optimalisatie van het Tenderproces en verbeteren van de conversie en de aansturing van de dagelijkse operatie. Aan boord komen in Coronatijd bij deze unieke en geweldige organisatie verliep probleemloos. In korte tijd heb ik samen met de directie een salesstrategie ontwikkeld en geimplementeerd die naadloos aansloot bij de wensen en doelstellingen. Op verschillende onderdelen zijn concrete en meetbare resultaten geboekt en is rendement behaald.
In opdracht van de directie van Hulpmiddelencentrum heb ik een advies uitgebracht ten aanzien van de continuïteit en de strategische opties en kansen om haar de Retail divisie winstgevend te maken. Samen met de opdrachtgever is goed gekeken naar markt en de concurrentiepositie van UwThuiszorgwinkel en zijn er verschillende distributie- en businessmodellen geëvalueerd. De strategische keuzes die zijn voorgelegd werden onderschreven door de directie. Het huidige aanbod kon niet langer in de de huidige vorm bestaan. Er werd gekozen worden voor een niche met de verkoop van producten in lagere volumes maar tegen hogere marges. Producten waar de expertise van de organisatie tot zijn recht komt, en de beschikbaarheid van een fysieke locatie van grote toegevoegde waarde is voor de klant. Geheel in lijn hiermee kon ook een persoonlijk verkoopkanaal ontwikkeld worden dat op basis van hoogwaarde CRM en telefonische verkoop de juiste aanbieding op het juiste moment kon doen.
Nadat de DGA meer op afstand van de onderneming wilde opereren, kreeg ik de dagelijkse leiding in een onderneming met ruim 80 jaar historie in de revalidatiebranche. De belangrijkste uitdaging en opdracht was het borgen van de continuïteit door enerzijds het verhogen van de omzet door het winnen van aanbestedingen, en anderzijds door het doorvoeren van kostenbesparingen en het optimaliseren van processen. Deze doelstellingen zijn ruimschoots behaald. In 2017 is de onderneming opgegaan in Hulpmiddelencentrum.
Dit filiaal van een grote speler op de markt van levering en onderhoud van hulpmiddelen, had te maken met verschillende organisatorische en operationele problemen waardoor KPI's niet werden gehaald en de opdrachtgever de raamovereenkomst wilde beëindigen. Samen met de aandeelhouders heb ik een plan opgesteld om het vertrouwen van de opdrachtgever terug te winnen. Om de prestaties in overeenstemming te brengen met de eisen van het contract zijn verschillende ingrepen gedaan in zowel de organisatie als ook de operatie. Binnen 9 maanden werd weer voldaan aan alle KPI's en was de relatie met zowel de opdrachtgever als ook die met de gebruikers van de hulpmiddelen hersteld. Daarnaast stegen ook de omzet en brutomarge significant door de optimalisaties die zijn doorgevoerd.
In de afgelopen 10 jaar heb ik veel ervaring opgedaan met Europese Aanbestedingen. Circa 70% van de inschrijvingen die onder mijn leiding zijn gedaan, hebben geleid tot gunning. De kwaliteit van de offerte, en daarmee de kans op gunning, hangt af van drie belangrijke factoren: 1) Begrijp je de opdracht en ken je de opdrachtgever? Wat wil deze, wat zoekt deze in hun leverancier, en wat is de vraag achter de vraag? 2) Voldoet jouw aanbod aan de vraag en zijn de prestaties overtuigend en verifieerbaar voor de opdrachtgever? Met andere woorden, welke toegevoegde waarde lever je nu echt? 3) Hoe kan je je onderscheiden ten opzichte van de andere inschrijvers. Je moet immers meer punten halen dan de andere inschrijver(s). Bij succesvol Tendermanagement werken alle afdelingen nauw samen om op deze drie onderdelen als organisatie de best passende inschrijving tot stand te brengen.